Jak sníst slona aneb 6 metod ke zvýšení vnitřní síly

1. metoda: Sněz slona

Položí-li před nás někdo uvařeného slona, jak ho sníme? Jistě, celého obra do úst nevložíme. Přesto jsme schopni ho sníst, a to porci po porci. Tak je to i s dosahováním jakkoli velkých cílů v životě. Musíme je rozdělit na malé.

Zaměříme-li se pouze na velký cíl, naše hlava bude poletovat v oblacích, ale reálně si neuvidíme pod nohy. V těch oblacích naopak propadneme frustraci, protože nevíme, co reálně dělat.

Naopak zaměříme-li se na malé dílčí kroky, budeme směřovat krůček po krůčku k naplnění velkého cíle, aniž bychom ho museli mít neustále v hlavě.

Nejzkušenější lidé se dokážou koncentrovat na obojí. Jak na každodenní malé kroky, tak na velký cíl, který těmito malými kroky naplňují. Je to stejné jako průchod hlubokým lesem. Musíme dávat pozor, kam šlapeme, ale i kam vůbec směřujeme.

Dokážeme-li se koncentrovat na obojí, pak velký cíl, jehož směrem jdeme, nás motivuje, a malé kroky nás nabíjejí, protože vnímáme, že jsme každým krokem o krok blíž.

2. metoda: Vyměň bubáka za těšítko

Snad každý z nás měl jako dítě ošklivé noční můry a pochopil, jak představivost dokáže ochromit člověka. Já jsem byl schován pod dekou a třásl jsem se při každém podezřelém zvuku na chodbě. Jednou jsem toho ale měl dost. Vzal jsem do ruky hůl a šel toho bubáka vypráskat. Načež jsem ke svému úžasu zjistil, že v celém domě žádný bubák není. Ba že tam nebyl nikdy. A že celou dobu existoval jen v mé hlavě.

Ten den jsem pochopil, že BÁT SE je stejná součást dramatického procesu sebepoznání jako CHTÍT POZNAT PRAVDU. A že když poznáme pravdu, že jsme se báli úplně zbytečně, pochopíme, že představivost můžeme využít i opačně. Jinými slovy: že vizualizace nemusí být jen negativní. Nemusí sloužit jen k představování si neúspěchu (bubáků), ale naopak úspěchu.

Ať si představujeme úspěch, nebo neúspěch, ovlivní to náš život, protože co si dokážeme představit, to se stává naší pravdou. Nuže, není lepší se spíše na něco těšit, než něčeho se bát?

3. metoda: Odpusť páru

Této metodě se mezi úspěšnými lidmi říká také 4, 4, 4. Potřebujeme-li dostat emoce pod kontrolu, zahnat vztek, stres, podrážděnost, provádí se totiž:

– 4sekundový nádech

– 4sekundový výdech

– to celé se opakuje po dobu 4 minut

Není v tom velký rozdíl proti běžnému dechovému cvičení při meditaci. Účelem je zklidnit mysl.

Každý úspěšný člověk ví, že nesmí dělat unáhlená rozhodnutí takzvaně „v žáru okamžiku“. Pamatujme, že existují jen dvě možnosti: Buď převezmeme kontrolu nad svými emocemi, nebo emoce převezmou kontrolu nad námi. Chceme-li to první, s4. metoda: Nereaktivita

Zvláštní slovo. Vyjadřuje schopnost mentálně odolného člověka nereagovat na negativní provokace života či jiných lidí.

Tato metoda je založeno na výběru toho, co všichni známe: zda se rozhodneme vidět sklenici poloplnou, nebo poloprázdnou. Úspěšní lidé se zaměřují na to první – chtějí vidět v každé situaci to pozitivní. Proč? Protože zkušeností zjistili, že uprostřednostňování toho negativního jim nepomůže dostat se tam, kam potřebují, a už vůbec ne rychleji.

Nereaktivita spočívá v nasvícení jakékoli situace pozitivním světlem. Není jen o tom cítit se lépe. Je to efektivní způsob, jak si udržet motivaci a neodvádět svou pozornost z každodenní cesty (malých krůčků).

Nereaktivita je jednoduchý návyk. Kdo se naučí zaměřovat na pozitivno, jeho vytrvalost a tolerantnost vůči překážkám i výzvám rapidně vzroste.

5. metoda: Slav malá vítězství

Způsob přemýšlení, kdy se zaměříme raději na malé každodenní kroky než jen na velký cíl, má ještě jednu obrovskou výhodu: Každý večer totiž můžeme mít záminku k malé oslavě. Neslavit až po dosažení velkého cíle.

Rozdíl v psychologii je značný. Je totiž něco jiného říct si na konci dne: „Já jsem to dokázal!“ (malý dílčí cíl) než „Ani dnes tam ještě nejsem!“ (ve velkém cíli). Kdo si pravidelně v hlavě opakuje: „Ani dnes tam ještě nejsem!“, ten má sklon si dříve nebo později pomyslet: Jak sníst slona aneb 6 metod ke zvýšení vnitřní síly

„Nebudu tam NIKDY!“

A pak může pocítit opak než motivaci. Může si připadat poraženě, a to přesto, že pořád činí správné dílčí kroky a přibližuje se k velkému cíli. Ano, tak mocná je hlava, která nás přesvědčí, že pokud nemáme každý den radost, je zvolená cesta špatná. Proto malý trik – „oslavovat“ každý den. Jen tak si udržíme pocit, že náš velký cíl za to stojí.

Úspěšní lidé tomu říkají i „rozbalit si situační plánek“. Každý večer si připomenou, kde přesně jsou na cestě k velkému cíli. Nenechají se však frustrovat „velkým obrázkem“ (jak daleko od dosažení velkého cíle ještě jsou), ale naopak sledují, ODKUD vyšli, tedy jakou cestu od začátku ušli.

Nikdy neřeší, kolik jim toho ještě zbývá. V každém okamžiku přemýšlejí, CO na své cestě MOHOU OCENIT, tím spíše, když se jim ten den nedařilo. Naučit se rozvíjet tento pozitivní návyk znamená mít každý večer energii a neustat v překonávání každodenních překážek. Jinými slovy: znamená to NEPŘESTAT CHTÍT.

6. metoda: Najdi si svůj kmen

Životní zkušenosti ukazují, že nezáleží na tom, jak je jedinec talentovaný, úspěšný či výjimečný. Nakonec stejně zjistí, že nikdo nedokáže vyhrát sám.Kdo se snaží ať v práci, nebo v soukromí vybudovat teamwork, důvěru a komunikaci, ten poznává, že potom může dosáhnout mnohem více než ti, kteří se snaží spoléhat pouze na sebe. Důvod je prostý: Každý se dokáže více a rychleji zlepšovat, je-li obklopen lidmi s podobnými pozitivními návyky. Úspěšní lidé, o kterých píšu v magazínu, tomu říkají také „diamantová metoda“. Říkají: „Diamant se dá obrousit jedině diamantem.“ Nebo také: „Diamant uhlem neobrousíš.“

Kouzlo této metody spočívá v nalezení lidí, kteří jsou na jednu stranu podobní (cíle a návyky) a na druhou stranu rozdílní (jsou v něčem lepší, takže nás dokážou pozitivně provokovat, motivovat a vzdělávat). Kdo si takové prostředí/okolí vybuduje, uvědomí si význam komunity, která mu pomůže zlepšovat se – dokonce i tehdy, když si sám myslí, že na to nemá sílu.

© Petr Casanova, FirstClass.cz

Komentáře nejsou povoleny.